LUD Literatura

Nobeno delo ne nastane v vakuumu in ne vstopa v vakuum

Hana Samec Sekereš

Pogovor s Hano Samec Sekereš, novo redno kritičarko na ludliteratura.si

Martin Justin

Hana Samec Sekereš kot literarna kritičarka sodeluje z revijo Literatura in Radiem Študent, pri Slovenski tiskovni agenciji dela kot novinarka. V letošnjem letu bo z rednimi kritiškimi prispevki sodelovala tudi z ludliteraturo.si. Njene literarne kritike boste lahko brali vsak tretji torek v mesecu.

Kaj te pri analizi literarnih del najbolj zanima, na katere vidike teksta se ti zdi najpomembneje osredotočiti?

Nobenemu vidiku literarnega dela ne bi želela dajati prednosti pred drugimi, saj vedno delujejo skupaj, sem pa zelo pozorna na idejno podstat posameznih besedil. Skoraj največ časa posvetim vprašanju načina obravnave izbranih tem/motivov; iz kakšnega zornega kota jih avtor_ica obravnava, kako jih kontekstualizira, argumentira in kako se to vpenja v odnos do obstoječih razmerij moči.

Kako vidiš vlogo literarne kritike v širši družbi?

Literarno kritiko razumem predvsem kot mesto refleksije, ki si prizadeva obravnavana dela tehtati iz več zornih kotov, jih umestiti v literarni in družbeni kontekst in jih ne nazadnje tudi vrednotiti. To bi še posebej poudarila; čeprav cenim dobro izpeljano in argumentirano analizo, od kritik vedno pričakujem tudi vrednostno sodbo, ki analizo zaokroži.

Si tudi novinarka Radia Študent. Kako vidiš razmerje med svojim novinarskim in kritiškim delom, so med njima kakšne vzporednice, pomembne razlike?

Najočitnejša razlika je seveda v tem, da se kritika vsakič znova osredotoča na posamezno literarno delo in ga motri tudi in predvsem z umetniškega vidika. Novinarsko delo pa mi omogoča raziskovanje vsega, kar stoji za končnim izdelkom knjige, torej raziskovanje znotraj literarnega sistema. Na ta način pa se mi zdi, da preko novinarstva dopolnjujem to, za kar v kritiki ni prostora.

Kaj ti pomeni pisanje literarnih kritik? Je to poklic, ki bi ga rada opravljala dlje časa?

Pomeni mi predvsem možnost poglobljenega razmisleka o prebranem, ki kot javno dejanje tudi vstopa v dialog z drugimi, pa naj bodo to ljudje, vpeti v knjižno produkcijo, drugi_e krtiki_čarke, avtorji_ce ali bralci_ke. Glede na to, da se »resneje«, torej redneje in z več fokusa, kritiki posvečam šele dobro leto, nimam namena odnehati prav kmalu. Je pa vprašanje, koliko časa bom glede na pogoje dela lahko vztrajala pri določenem tempu pisanja. Čeprav honorarji pri nekaterih medijih niso slabi, je možnosti za objavo (plačanih) kritik vseeno dokaj malo, vsekakor pa premalo, da bi za to delo prejela zgleden delež sredstev, ki jih potrebujem za bivanje.

Kaj se ti zdi pomembno vključiti v vsako kritiko?

Kontekstualizacijo – nobeno delo ne nastane v vakuumu in ne vstopa v vakuum.

Imaš kritiški zgled, koga, čigar kritike zelo rada bereš?

Ne morem reči, da imam zgled, rada pa prebiram in cenim analize Silvije Žnidar.

O avtorju. Martin Justin (1998) je mladi raziskovalec in doktorski študent filozofije. Kot literarni kritik ter esejist sodeluje predvsem z revijo Literatura, od julija 2023 pa tudi ureja ta spletni portal. Seznam njegovih objav lahko najdete na njegovi spletni strani.

Pogovor o tekstu

Pripiši svoje mnenje

Sorodni prispevki
  • Domači žanr se po dolgem času sramežljivo prebuja

    Martin Justin

    Nič od tega ni obvezno, dokler tekst stoji in je v celoti osmišljen.

  • Zakaj sem pravzaprav deset let vztrajala

    Rok Bozovičar

    Tina Vrščaj (1987) je literarna kritičarka, ki je kritiške zapise desetletje objavljala v Delu, Literaturi in Pogledih ter polovico tega obdobja sodelovala v komisiji za nagrado kresnik. Letos je izšla knjiga Kritičarka na drevesu, ki z obsežnim izborom kritik nudi vpogled v njeno (ob)sodbo slovenskih romanov in, morda malce presenetljivo, tudi zaokroža njen kritiški opus.

  • Filozofska izmodrenost, ki razstreljuje samo sebe

    Za Literaturo je Milan Dekleva odgovoril na nekaj vprašanj o svojih najnovejših knjigah, zbirki pesmi v prozi Izganjalci smisla in zbirki poetičnih esejev Etimologija pozabe.

Kdor bere, je udeležen!

Prijava na Literaturin obveščevalnik

* obvezno polje

Za obveščanje uporabljamo storitev Mailchimp, ki bo tvoje podatke uporabljala skladno s pravili. Vedno si lahko premisliš. Brez nadaljnjega. Navodila za odjavo ali spremembo nastavitev so na dnu vsakega elektronskega dopisa. Tvoje podatke in odločitve bomo spoštovali. Spodaj lahko potrdiš, da se s tem strinjaš.