Anne Carson

Grenko-sladki eros

prevod: Nada Grošelj

25,00 

zbirka: Labirinti

zvrst: esejistika

avtor_ica: Anne Carson

prevajalec_ka: Nada Grošelj

kategorija: knjige

Ljubezenska želja je v grški književnosti redkokdaj pozitivna sila. Beseda éros označuje nasilno, razdiralno obsedenost: grški eros zvečine ni vzajemen.

O knjigi

Kanadska pesnica, esejistka, prevajalka, klasična filologinja in profesorica Anne Carson (1950) se je za antiko navdušila že kot gimnazijka. Vpliv tega se kaže na vseh področjih njenega ustvarjanja, tudi v njeni lastni poeziji, po kateri je najbolj znana: zanjo je prejela številne nacionalne in mednarodne nagrade, v zadnjih letih se jo omenja tudi kot eno najresnejših kandidatk za Nobelovo nagrado za književnost. Fascinacija Anne Carson ob motivu erosa oziroma ljubezensko-spolne želje v starogrškem svetu je še kako utemeljena. Čeprav je grško-rimska civilizacija položila temelje zahodne kulture, je grško pojmovanje erosa v marsičem zelo drugačno od današnje zahodnjaške miselnosti. Ljubezenska želja je v grški književnosti redkokdaj pozitivna sila. Beseda éros označuje nasilno, razdiralno obsedenost: grški eros zvečine ni vzajemen. Še več, če je uslišan, se hitro ohladi in preneha biti eros, kajti razpihuje ga prav njegova nemogočost. V protislovnem značaju erosa – njegovi sladkosti in grenkobi, ljubezni in sovraštvu obenem – najde avtorica zgradbo trikotnika: »Eros je vedno zgodba, v kateri sodelujejo zaljubljenec, ljubljeni in razlika med njima. … Tretja komponenta ima paradoksno vlogo, ker hkrati povezuje in ločuje: označuje, da dva nista eno, in osvetljuje odsotnost, katere navzočnost zahteva eros.« Kot so v knjigi predstavljeni raznovrstni trikotniki, je pisan tudi njen slog, saj seže od pretanjeno literarne pisave do polnokrvnih znanstvenih besedilnih analiz. Knjiga Grenko-sladki eros (prva izdaja 1986), osnovana na avtoričini doktorski disertaciji Odi Et Amo Ergo Sum (»Sovražim in ljubim, torej sem«), je njen literarnokritiški esejistični prvenec. Z leti je delo postajalo vse vidnejše in popularnejše: nagovarjalo je tako klasične filologe kot ljubitelje humanistike in pesnike, tako da so ga bralci na seznamu Modern Library uvrstili v stoterico najboljših neleposlovnih knjig 20. stoletja.