Fikcija je vse

Onkraj domišljenega in dejanskega

24.–27. 10. 2022

LUD Litertura, Trubarjeva 51, Ljubljana

Biti pisateljica je dovolj, preveč in premalo. Pisanje se odziva na svet in ga reflektira, a obenem vanj tudi posega, ga spreminja in postavlja v odnos do množice drugih umišljenih svetov. Ti se lahko dopolnjujejo ali izključujejo. V času hiperprodukcije dobi marsikatero pisanje oznako »literatura«, pri čemer pa ni vedno jasno, ali je to formalna oznaka ali odraz avtorjevega stanja duha, mogoče tudi zgolj bralčeve prizanesljivosti. Kdaj začne pisanje, ki (domnevno? vedno?) črpa iz lastne izkušnje, avtorico presegati, da postanejo meje njenega sveta prepustne? Ne nazadnje, kdo je sploh lahko avtor – trpeča duša ali umetna inteligenca – in zakaj bi nas to sploh moralo zanimati?

Komaj smo ločili avtorja od govorca, že v literaturi ponovno iščemo avtorja, še posebej če ga želimo zaradi njegovega delovanja v resničnem svetu poklicati na odgovornost. Smrt avtorja je bila kratkotrajna. Ko začne avtofikcija premikati meje romana in postavljati nova merila za njegovo presojanje, se moramo vprašati tudi, kje so meje literature. In se ob tem zavedati, da bo odgovor bržkone določil tudi meje naše ideologije. Kajti vse je fikcija in fikcija je vse.

Festival bralne kulture Prepišno uredništvo v organizaciji LUD Literatura se po dveh letih vrača na novo uredništvo! Podnaslovili smo ga Fikcija je vse, potekal pa bo med 24. in 27. oktobrom v novih prostorih uredništva na Trubarjevi 51. Osrednja tema festivala je avtofikcija oziroma pisanje onkraj domišljenega in dejanskega.

Festival, ki se je razvil iz razvpitih dni odprtih vrat uredništva LUD Literatura, praznuje že 10. obletnico. Zato bo letošnji festival bralne kulture, ki sovpada z otvoritvijo novih prostorov uredništva, slavnostno obarvan. Ob priljubljenih sklopih, kot so t. i. nakratki – tematska mikropredavanja –, bo letošnje dogajanje vključevalo tudi delavnico za pisanje avtofikcije, pripovedovalski večer, predstavitve knjig, pogovore, zaključni recital in obisk zabavljaškega duha preteklih Prepišnih uredništev.😊

Vstop na festival je prost. Število sedežev je omejeno.

Med festivalom so knjige LUD Literatura na voljo po akcijskih cenah.

podoba festivala: Vasja Cenčič

Organizacija: Veronika Šoster in Andrej Hočevar

Program

(več o posameznih dogodkih spodaj)

Ponedeljek, 24. 10.

19.00

Pisanje nima nobene zveze z nevihto (pogovor)

Dijana Matković, Katja Kobolt, Iva Kosmos

20.00

10 prepišnih Prišlekov za 10 prepišnih let (branje)

Primož Čučnik, Katja Gorečan, Sara Fabjan, Jernej Županič, Aljaž Primožič, Davorin Lenko, Primož Mlačnik, Jure Jakob, Ajda Bračič, Franci Novak

Torek, 25. 10.

16.30

Kako (ne) pisati o sebi

Srečanje in delavnica o pisanju avtofikcije s Katjo Gorečan. Obvezne prijave.

19.00

Nakratki 1

Dejan Koban, Jaka Železnikar, Vuk Ćosić

19.45

Nakratki 2

Matjaž Ivanišin, Tomaž Grom, Izar Lunaček

Sreda, 26. 10.

16.30

Kako (ne) pisati o sebi

Srečanje in delavnica o pisanju avtofikcije s Katjo Gorečan. Obvezne prijave.

19.00

Nakratki 3

Ana Schnabl, Jedrt Maležič, Selma Skenderović

20.00

En stavek ne pove ničesar

Pripovedovalski večer; Katarina Nahtigal, Maša Budič

Četrtek, 27. 10.

16.30

Kako (ne) pisati o sebi

Ssrečanje in delavnica o pisanju avtofikcije s Katjo Gorečan. Obvezne prijave.

19.00

Kamišibaj (predstavitev delavnice)

19.30

Onkraj zgodovinjenja

Ob 10. obletnici Prepišnega uredništva (pogovor): Andrej Hočevar, Dražen Dragojević

20.00

Večnost je premajhna za žlico

Matter; recital

Podrobnejši opis

Pisanje nima nobene zveze z nevihto (pogovor)

Podelitev Nobelove nagrade za književnost primadoni francoske avtobiografske pisave Annie Ernaux je potrdila status avtofikcije kot privilegiranega medija za izražanje deprivilegiranih oziroma dodatno utrdila sloves avtofikcije kot žanra za literarno refleksijo strukturnih neenakostih, ki jih doživljajo ženske, nižji razredi, prišleki in druge skupine. O različnih vidikih avtofikcije se bomo pogovarjali z Dijano Matković, avtorico samorefleksivnega romana Zakaj ne pišem, in Katjo Kobolt, teoretičarko, ki je doktorirala na temo ženske vojne pisave ter naslavlja avtofikcijo tako na področju književnosti kot drugih umetnostnih praks. Pogovor bo vodila Iva Kosmos.

10 prepišnih Prišlekov za 10 prepišnih let (branje)

LUD Literatura na prepih postavlja avtorje in avtorice iz knjižne zbirke Prišleki.

Kako (ne) pisati o sebi

Srečanje in delavnica o pisanju avtofikcije s Katjo Gorečan.

V začetnem delu srečanja se bomo seznanili z avtofikcijskimi postopki nerojenega otroka kot pripovedovalca v romanu Materinska knjižica. Praktični del pisanja avtofikcije pa se bo posvečal sprehodu skozi zgodbe, ki prehajajo med različnimi svetovi. Kdo pripoveduje in kdo govori, na meji med spomini, premišljevanjem in umetniško domišljijo. Pri tem si bomo pomagali z orodjem kamišibaj kot sredstvom pripovedovanja skozi slike.

Za udeležbo je obvezna prijava. Število udeležencev je omejeno, prijave so odprte do petka, 21. oktobra oziroma do zapolnitve mest.

prijava

Nakratki

Nakratki so drobna predavanja v sklopu Prepišnega uredništva. Deset minut za vtise, mnenja in pričevanja.

En stavek ne pove ničesar (pripovedovalski večer)

Pripovedovalki Katarina Nahtigal in Maša Budič nas bosta popeljali v srčiko avtofikcije po motivih Dobre družbe Ane Svetel in Materinske knjižice Katje Gorečan.

Onkraj zgodovinjenja. Ob 10. obletnici Prepišnega uredništva (pogovor)

Dokler pripovedujemo zgodbe, obstajamo, pa čeprav zgolj v zgodbah. Kolikokrat si jih moramo povedati, da jim začnemo še sami verjeti? Spontani prepih osebnih zgodovin in zgodb v desetih spominih. Deset Prepišnih uredništev, tri selitve in kopica pripetljajev v barvi umetne svetlobe. Je sploh pomembno? S pripovedovanjem se prepričujeta in zgodbe z zlatim prahom posuvata Andrej Hočevar in Dražen Dragojević.

Večnost je premajhna za žlico (recital)

Medjezikovne domislice in besedne igre zasedbe Matter – meteor, mem, reperska avantgarda? – lahko z enako legitimnostjo beremo tako na ozadju popkulturnih referenc in raznih modnih znamk kot na podlagi bolj »resne« literature in zbornejše izreke. Če torej besedni del njihove celotne slike označimo za zvrst poezije – kar je skoraj treba, saj nam to sugerirajo z dvema knjižnima izdajama (razprodano Mrak in zadnjo Haos) –, potem ta poezija nedvomno sodi v žanr nizkohermetične poezije z visokimi udarci. Rekli boste, da tak žanr sploh ne obstaja, ampak od Matter naprej je dejstvo. Seveda se je treba najprej navaditi, da v življenju ne moremo vsega razumeti. (Vsaj ne na prvo žogo). In da nam tudi ni treba. Večnost je premajhna za žlico. Tudi Šalamun, če bi bil še živ, bi (re)citiral.

Festival Prepišno uredništvo je del projekta Bralna kultura, ki ga sofinancira Javna agencija za knjigo Republike Slovenije.